|
Wielka Brytania, 1995, 98 min.
Reżyseria - John-Paul Davidson
Scenariusz - Patrick McGrath na podst. własnej powieści
Zdjęcia - Andrew Dunn
Muzyka - Anne Dudley
Występują - Alan Bates, Theresa Russell, Sting, Lena Headey, Jim Carter, Anna Massey,
Trudie Styler
Film prezentowany w ramach Festiwalu Kina Unii Europejskiej
|
|
Charakteryzowana przez jej autora, Patricka McGratha jako "...komedia pomyłek i świetne, żywe opowiadanie" - "The Grotesque" zawiera wszystkie elementy satyry społecznej i czarnej komedii, tworząc skomplikowaną i tajemniczą historię kryminalną.
Akcja, rozgrywająca się na prowincji angielskiej w 1949 roku opowiada o rodzinie Coal, mieszkającej w pamiętającym czasy świetności dworze, której członkowie stopniowo tracą poczucie łączącej ich więzi. Pan domu, sir Hugo Coal jest ekscentrycznym arystokratą pochłoniętym obsesyjną ambicją, by zadziwić świat nauki swoją radykalną teorią dotyczącą ewolucji dinozaurów. Jego działalność sprawia, że wnętrze posiadłości rodzinnej ma porażający wygląd: resztki paleontologicznych znalezisk mieszają się z nadjedzonymi przez mole draperiami, wypchanymi zwierzętami i portretami dawno zmarłych przodków, nie wspominając o gotyckich rozmiarów meblach i pokojach o wystroju jak z koszmarnego snu.
Podczas, gdy gospodarz całkowicie pochłonięty jest swoją pasją badania obyczajów wymarłego świata, jego amerykańska żona, Harriet, jest coraz bardziej bardziej przygnębiona uciążliwym sposobem życia, narzucanym przez męża, którego niegdysiejsza werwa i żądza przygód zniknęła. Znudzona i ignorowana, Harriet jest gotowa do przeżycia przygody na własną rękę.
W ten świat niespełnionych marzeń wkracza lokaj wraz ze swą żoną, by podjąć służbę w posiadłości. Na pierwszy rzut oka wydaje się ideałem, jednak pod powierzchnią fałszywej służalczości mieści się zło i skrywane ambicje. Krok po kroku życie rodziny Coalów ulega ostatecznej ruinie. Wydarzenia narastają, a intrygi bohaterów doprowadzają do maksymalnej destrukcji, włączając w to morderstwo, pobicie, uwiedzenie i obłęd. Ulegają zupełnemu odwróceniu relacje między mieszkańcami dworu, a także równowaga sił, która początkowo niezauważalnie lecz stopniowo coraz bardziej jednoznacznie przechodzi od pana do sługi.
W końcu triumfuje tylko jedna osoba...
|
JOHN PAUL DAVIDSON |
Studiował teatr, film i antropologię na Uniwersytetach w Bristolu, San Francisco i na Malajach, zanim w 1979 podjął pracę w BBC jako reżyser i producent. Zrealizował ponad 30 dokumentów dla nagrodzonych serii BBC, takich jak "Arena", "Bookmark", ":World About Us", "40 Minutes", "Under the Sun" czy "Everyman". Był pierwszym reżyserem filmującym w Laosie po rewolucji, trzy lata spędził zabiegając o zezwolenie na realizację pełnometrażowego filmu dokumentalnego w Bhutanie - "Kingdom Of The Thunder Dragon". Sześć miesięcy spędzonych w brazylijskiej dżungli zaowocowało czterema nagrodzonymi filmami, mówiącymi o położeniu Indian w Amazonii, zaś następny rok, przebyty w Himalajach, przyniósł "Search for the Yeti", film o Tybecie z udziałem Dalaj Lamy oraz "Galahad of Everest". W południowo-wschodniej Azji Davidson zdemaskował udział CIA w handlu heroiną ("Opium - A Deadly Harvest"), wyjaśnił też tajemnice życia szamanów Kelantanese (czarowników malajskich) oraz rolę mnichów buddyjskich w Tajlandii w filmie Hearts and Minds.
W 1993 John-Paul zrealizował pełnometrażowy dokument "Boys From Brazil" dla BBC i HBO, mówiący o brazylijskich transwestytach-prostytutkach pracujących w Europie. Był też scenarzystą takich przedsięwzięć, jak "Berlin/Berlin", scenicznego musicalu sfilmowanego dla telewizji ATC, "The Snow Leopard Inn" i "Mistral".
"The Grotesque" jest debiutem fabularnym Davidsona, o którym powiedział: "...Dwuznaczność jest kluczowym motywem świata Crook House. Nic nie jest tym, czym się wydaje, nikt nie wie dokładnie, co się dzieje, kto jest kim, kto zabił Sidney'a i dlaczego. Nawet zwierzęta mają tu swoją perspektywę. Bardzo przemówiła do mnie ekscentryczność bohaterów, to że popełniają oni nikczemne uczynki, a jednak bywają zabawni. Istotna jest tu też atmosfera: humorystyczna i ponura zarazem, amoralna jak świat dinozaurów sir Hugo. Zdecydowanie bardziej przypomina to Bunuela niż Agathę Christie. .."
|
Linki |
W Internecie, jak też w co poniektórych krajach znaleźć można ten film pod innym nieco tytułem "Gentlemen Don't Eat Poets". Jako taki też figuruje w recenzji zamieszczonej pod następującym adresem: http://www.canoe.ca/JamMoviesReviewsG/gentlemen_eatpoets.html Do tej jak też i do drugiej recenzji: http://www.eye.net/eye/issue/issue_07.03.97/film/onscreen.html dołączono po jednym zdjęciu z filmu. Po szczegóły odsyłamy oczywiście do IMDb
|
|