|
Portugalia/Francja, 1995, 90 min.
Scenariusz i reżyseria - Manoel de Oliveira na podst. pomysłu Augustiny Bessa-Luís
Zdjęcia - Mário Barroso
Występują - Catherine Deneuve, John Malkovich, Luís Miguel Cintra, Leonor Silveira,
Duarte D'Almeida, Heloísa Miranda, Gilberto Gonçalves
|
|
Profesor Michael Padovic jest amerykańskim badaczem, pracującym nad tezą, w której pragnie udowodnić, iż Szekspir miał hiszpańskich, a nie brytyjskich przodków. Do ostatecznego udowodnienia swoich racji brakuje mu pewnych istotnych dokumentów. Przypuszcza, że mogą się one znajdować w starym klasztorze w Arrabida. Wraz z żoną opuszcza Paryż, by potwierdzić swe racje. Ich gospodarzem jest kustosz Baltar o niespokojnej osobowości. Jest coś tajemniczego w Helenie, żonie profesora, co urzeka Baltara. Chcąc odwrócić uwagę jej męża, sugeruje mu zatrudnienie jako asystentki młodej archiwistki Piedade, niedawno zatrudnionej w klasztorze. Helena jest zirytowana faktem odsunięcia jej tym samym z pierwszego miejsca przy jego boku jako uczestniczącej w badaniach profesora. Na dodatek fakt, iż Piedade jest młoda i piękna wzmaga ogólne napięcie. Sytuacja komlikuje się coraz bardziej, prowadząc do zaskakującej kulminacji.
Reżyser o swoim filmie mówi: "Sądzę iż podstawową ideą filmu jest walka między dobrem i złem. Życie jest determinowane przez przeciwstawne siły Dobra, rozumianego jako Bóg i Zła, manifestowanego w postaci Diabła. Dopóki nie potrafimy żyć bez zła, dopóki nie jesteśmy zdolni porzucić wszystkiego, co łączy nas ze światem i codziennością, nasze życie nie jest niczym więcej jak zachowaniem równowagi między tymi siłami".
|
MANOEL DE OLIVEIRA |
W 1921 roku, jeszcze w epoce kina niemego Oliveira, mający wówczas 21 lat, nakręcił na ulicach Oporto swój pierwszy krótki dokument, "Douro Faina Fluvial" (ukończony w 1931). W 1995 zaś zakończył pracę nad "O Convento" - pierwszym filmem fabularnym, w którym zatrudnił międzynarodowe gwiazdy - Catherine Deneuve i Johna Malkovicha.
"Wielki stary mistrz" kina, Oliveira miał w swojej karierze wiele przerw. Rozwijała się ona bardzo nieregularnie. Dopiero w ostatnich dwóch dekadach zdołał osiągnąć pewną ciągłość swojej pracy, realizując jeden film rocznie począwszy od 1990 roku. Łącznie Manoel de Oliveira zrealizował w ciągu 23 lat swojej kariery 12 filmów fabularnych, oraz kilka krótkometrażowych.
W młodości brał udział w konkursach atletycznych i samochodowych, po czym postanowił zostać aktorem i wystąpił w 1933 w pierwszym portugalskim filmie dźwiękowym "A Cançao de Lisboa". Jednakże pod wpływem twórczości Ruttmana i współczesnego Oliveirze Vigo, zdecydował się przejść na drugą stronę kamery i zrealizował wspomniany już "Douro Faina Fluvial". Jego pierwszym filmem fabularnym był "Aniki-Bóbó" (1942), jeden z najbardziej popularnych dziś w Portugalii filmów. Jednak po zrealizowaniu go w twórczości Oliveiry nastąpiła 14. letnia przerwa, spowodowana odmawianiem mu funduszy na kolejne realizacje. Reżyser wyjechał do Niemiec, kupił tam kamerę i nakręcił o własnych siłach kolejny dokument "O Pintor e a Citade" (1956). Po nim powstało kilka następnych dokumentów, aż wreszcie w 1970 młodzi filmowcy, połączeni w Portugalskim Centrum Filmowym wzięli za punkt honoru, by umożliwić Oliveirze zrealizowanie filmu fabularnego. W 1971 powstał "O Passado e o Presente". To pozwoliło przełamać wreszcie złą passę i umożliwiło reżyserowi stworzenie kolejnych dzieł, nagradzanych na wielu festiwalach. Manoel de Oliveira za całokształt pracy artystycznej otrzymał na Festiwalu w San Francisco w 1993 "Akira Kurosawa Award", zaś w 1994 roku nagrodę Davida di Donatello.
|
Filmografia |
1929 Douro, Faina Fluvial; 1942 Aniki-Bóbó; 1963 Acto da Primavera; 1963 A Caça; 1971 O Passado e o Presente; 1975 Benilde ou a Virgem-Mae; 1978 Amor de Perdiçao; 1981 Francisca; 1985 O Sapato de Cetim; 1986 O Meu Caso; 1988 Os Canibais; 1990 Non a Va Glória de Mandar; 1991 A Divina Comédia; 1992 O Dia Do Desespero; 1993 Vale Abraao; 1994 A Caixa; 1995 O Convento; 1996 Party; 1996 Viagem ao principio do mondo
|
Linki |
Na temat "Klasztoru" wyszukaliśmy jedną recenzję:
http://www.shoestring.com/mmi_revs/convent.html i jeden krótki opis: http://www.99lives.com/movies/convent.htm.
IMDb podaje nieco informacji i kilka linków.
|
|